L. SIMON LÁSZLÓ BLOGJA

HTML

Friss topikok

2013.02.06. 10:07 L. Simon László

Kit fasisztázott le Alföldi Róbert?

Címkék: Alföldi Róbert Művészeti szabadság

Leslie Mandoki a Heti Válasznak adott interjújában azt állítja, a Magyarországgal kapcsolatban az elmúlt két évben megfogalmazott, szélsőségesen túlzó nemzetközi vádak mögött mindössze kilenc magyar közéleti szereplő áll. Ez kétségkívül túlzó leegyszerűsítésnek tűnik, feltűnő azonban, hogy a németországi ARD televízió politikai műsorában sugárzott összeállításban, amely a művészeti életet elnyomó rasszista-antiszemita kurzust vizionál, sorra ugyanazok a hazai értelmiségiek tűnnek fel, akik minden hasonló tudósítás „objektív hírforrásaiként” szolgálnak.

Magára az ARD-összeállításra nem lenne érdemes túl sok szót vesztegetni, annak rögzítésén kívül, mennyire káros fegyverneme ez a politikai hadviselésnek. Nem csupán azért, mert hosszú évekre rossz fényt vethet Magyarországra – igen, az egész országra, és nem csupán a célkeresztbe vett politikai oldalra! –, hanem azért is, mert egy-egy ilyen akció végképp lehetetlenné teszi a szóban forgó ügyekről folytatott értelmes párbeszédet. Ez a műsor hazai szemmel nézve semmi másra nem volt jó, mint mindkét oldal legrosszabb beidegződéseinek megerősítésére: lehet ismét diktatúrát kiáltani az egyik oldalon, a hazájukat külföldön besározó értelmiségiekre mutogatni a másikon (hogy ez utóbbi ezen összeállítás nyomán mennyiben jogos, abba most nem mennék bele). Így lesz a kultúrkampfból állóháború, az ARD-ügy ennek csak az éppen aktuális mozzanata.

Az viszont meglepett, hogy a megszokott társaság új taggal bővült: Alföldi Róberttel. A Heti Válasz szemléjének ajánlóját („Súlyos szavak: Alföldi lefasisztázza bírálóit”) kifejezetten megdöbbenéssel olvastam. Jómagam ugyanis a parlament kulturális bizottságának elnökeként többször is kiálltam a Nemzeti Színház igazgatója mellett a jobbikos képviselők támadásaival, sértő és alpári megjegyzéseivel szemben. Nem személyes okokból, és nem is azért, mintha olyan sok mindenben egyetértenék Alföldi Róberttel, hanem mert vallom, hogy a politikának különös óvatossággal kell eljárnia esztétikai kérdésekben – egy képviselő például ne lobogtasson tajtékozva színházi felvételeket az ülésteremben –, azt pedig végképp elutasítom, hogy egy művészt, alkotót emberi mivoltában támadjanak egy politikai vita során. Mindez jól nyomon követhető a bizottsági és a plenáris ülések nyilvános jegyzőkönyveiben.

Már csak ezért is fogadtam megdöbbenéssel a tudósítást, amelynek alapján – ahogy a televízió honlapján közölt írott változat alapján is – egyértelműen úgy tűnik, Alföldi a magyar kormányt vagy a hazai jobboldal egészét fasisztázza le. Ez nyilván összhangban van a riport céljával, az összeállítást megnézve azonban kitűnik: a színész-rendező nyilatkozata meg van vágva, és az ominózus mondat („De elnézést, fasisztákhoz én nem alkalmazkodom, akármi történik”) valódi szövegkörnyezete finoman szólva tisztázatlan.

Ez az alábbi kérdéseket veti fel: kit fasisztázott le Alföldi Róbert? A magyar kormányt és a Fideszt? Ha igen, ezt miért nem vállalja nyíltan a hazai nyilvánosság előtt? Vagy Alföldi valójában csak az ellene tüntető hazai szélsőjobbra értette ezt, de „véletlenül” úgy sikerült megvágni a felvételt, hogy a magyar viszonyokat nem ismerő német tévénéző ezt a kormányzó konzervatív oldal egészére értse? S ha ez utóbbi az igaz, vajon mennyire bizonyul hiteles hírforrásnak az így manipuláló csatorna? Kíváncsi lennék a válaszokra, bár az utolsó kérdés esetében ezt könnyen meg tudom előlegezni.

21 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://lsimon.blog.hu/api/trackback/id/tr145065314

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kit fasisztázott le Alföldi Róbert? 2013.02.06. 11:26:01

Az összeállítást megnézve kitűnik: a színész-rendező nyilatkozata meg van vágva, és az ominózus mondat valódi szövegkörnyezete finoman szólva tisztázatlan.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nesin 2013.02.06. 21:24:49

Kedves L. Simon László nem kell ahhoz sem 9 sem 10 közéleti személyiség, hogy az Orbán -rendszer fasiszta vonásait felfedezze. Elegendő ha összehasonlítja Mussolini rendszerét az Önökével. Meglepó hasonlatosságokat fog találni.
Vagy menjen le az utcára, figyelje az emberek beszélgetését. Tapasztalni fogja, hogy az antiszemitizmus, a zsidózás, cigányozás része a magyar gondolkodásmódnak.
De része a Fidesz retorikájának is. A Fidesz kódoltan zsidózik, a Jobbik nyíltan. Ennyi Önök között a különbség.

eva1214ful 2013.02.06. 21:42:58

Azt gondolom , legyen az bárki akivel úgy bánnak ,mint Alföldi Róberttel, nem kell csodálkozni senkinek azon, ha kikel magából, és nevén nevezi a gyereket !Bár én kétlem , hogy így hangzott el a mondat, ez már a koncepció része is lehet akár.

aszekelyek 2013.02.06. 22:06:16

leslie mandoki kicsit jobban van tájékozva, mint kegyedék itt. Senki nem bánt rosszul , vagy rosszabbul Alföldivel, mint ahogy aballib mindenkivel bánt, aki nem az ő szűk körükbe tartozó volt. Az új színházat előre fasisztanácizták. Az is tény.
VAlamiért úgy vélték az urak, hogy a teljes kulturális éet kizárólag csak az övék lehet. Botrányt csaptak, mert más is hozzáférhet valamihez , nem csak ők. Alföldinek lejárt a mandátuma és amikor az előző igazgató volt , Alföldi elődje , ugyanígy jártak el. Bizony.
Köze nincs annak, amit terjesztenek erről a valósághoz. ennek sincs köze, pontosabban. A ballib mindenáron a kizárólagos uralmat akarja a kulturális életben is. nekik olyan igen furcsa demokrácia felfogásuk van., hogy senki más, csak ők lehetnek bárkik, bármik is , ami pozíció ebben az országban. Pedig ennek vége. Nagyon ideje volt már. Habzó száj kevés ahhoz , hogy továbbra is mindenkit kiszorítsanak.

aszekelyek 2013.02.06. 22:09:21

@nesin: ön itt egészen aljas módon sározza azokat, akiket a magyarok választottak meg teljesen demokratikus módon. Nem bírja ön sem megemészteni, hogy a hatalom olyan dolog, amit el is veszthet, aki megharagítja magára a szavazókat.
Az ön baja persze ez is. Tudja, ha valaki komolyan gondolja, hogy magyar, akkor így nem viselkedhet és ezt kiterjesztem konrádékra is. A rendszerváltás óta fasisztázza a magyarokat. Elég volt. Sőt, túl sok.

mscee 2013.02.07. 05:26:40

A "fasisztázás","nácizás" a "kozmopoliták" bélyege.De mi lesz velük,ha sikerül lerázni a meghamisított történelmet,és a valóságnak megfelelően a "jók" és a "rosszak" helyet cserélnek.A Robi (meg már) unalmas.Félretehetné a buzeránsok túlérzékenységét,és a pederaszta "bemutatók" helyett foghatna valamihez,ami értelmes..

Hell István 2013.02.07. 06:08:09

Kedves Laci, a rasszista és az antiszemita beszéd nemcsak megtűrt jelenség a Fideszben, ha a fősodor a magyar politikai jobboldalon. De ezt te éppen olyan jól tudod (sőt talán jobban), mint én. Az az antiliberális-antikapitalista magyaremberezés és idegenszívűzés, ami a fejetektől bűzlik, simán nevezhető "fasisztának" akkor is, ha Orbánt nem Mussolininek hívják, és Bayer Zsolt nem olasz. Igaza van Ara-Kovács Attillának a Magyar Narancsban: rasszista és antiszemita, valamint - ezt én teszem hozzá - homofób beszéd nélkül ma nem létezik, és talán nem is lehetséges számottevő politikai jobboldal Magyarországon.

L. Simon László · www.lsimonlaszlo.hu 2013.02.07. 12:58:16

@Hell István: Kedves István! Szerintem meg nincs igaza sem Ara-Kovács Attilának, sem neked. Szánalmas és paranoid azt állítani, hogy "rasszista és antiszemita, valamint homofób beszéd nélkül ma nem létezik, és talán nem is lehetséges számottevő politikai jobboldal Magyarországon". Ez durván sértő, sért engem a személyemben, és sérti több számora fontos közösséget is.
Laci

Hellseher 2013.02.07. 15:12:09

@nesin: és mi ezzel a dond? DEmokracia VAN!

Ruzsa Söndör 2013.02.07. 17:03:51

Mindenki igazsága csak a maga igazsága és már engem az sem érdekel ki kezdte és mikor. Hogy a kiegyezés utáni zsidótörvényekkel kezdődött, vagy "Kun Béla strikes back" esetleg a "Keresztény kurzus", vagy a Rákosiék okozták a halálos sérelmet. Az az ő csatájuk volt és nagyon gyűlölöm, akik tovább vívják őseik méltatlan és lealjasító küzdelmeit, amiben hitem szerint egyik félnek sincs igaza. Elmennék innen, ha bírnék, de nem megy sajnos.

Hell István 2013.02.07. 17:25:06

@L. Simon László: Azért eléggé kiáltatok Bayer mellett. Mondjuk Orbán idegenszívűzése enem is sértene. Ha akarod, szívesen összegyűjtök neked pár csokor szélsőséges véleményt a fideszes szájakból, amelyeket simán eltűrtök.

bizony mondom · http://www.mindennapi.hu/blog/balavany-gyorgy/54 2013.02.07. 20:50:58

szerintem a Fidesz nem fasiszta, rasszista stb. párt, „csupán” populista, meglovagolja az ádáz közhangulatot. Ami egyébként politikailag megtérül, „csak” morálisan gáz. De érdemes lenne fenntartani az ilyen jelzőket a ténylegesen rasszista, antiszemita, náci stb. elemek minősítésére.

wittingerzoltan 2013.02.07. 23:34:08

Tisztelt L. Simon és Hell úr!

Röviden:
Itt és most, állj!

Bővebben:
Ádáz gazdasági, politikai és szellemi háborújukba Magyarország és a magyarság beleroppan!

Gazdaságilag és morálisan is.

Félre kell tenni a populista hazudozást mindkét oldalon!

Véglegesen el kell hallgattatni a nyílt és szalon-zsidózást is, mert ez Európában vállalhatatlan; aki ezen a szinten mozog, az páriává válik.

És be kell fejezni az antiszemitázást, xenofóbozást és fasisztázást, mert ezek veszélyes instrumentumok, gyűlölendő tulajdonságok, s a nyugati hatalmak fegyverrel a kezükben bélyegeznek terroristává, kommunistává, fasisztává népeket, főleg ha gazdasági érdekük is fűződik hozzá.

A zsidózás és az antiszemitázás két olyan halálos bűn, amely a magyarságot a mélybe taszíthatja, mélyebbe, mint 1920 és 1945.

janos444 2013.02.08. 18:23:08

Kedves L. Simon László! Mielőtt féreértene: én sosem gondoltam, hogy személy szerint ön, vagy épp Orbán Viktor vagy a Fidesz mint párt, rasszista vagy antiszemita lenne.Viszont az ön pártja van annyira populista, hogy eldöntötte: nem mond le a rasszisták és antiszemiták szavazatairól, így olykor szépen összekacsint velkük, gesztusokat tesz feléjük. Bár a "zsidózás" és az "antiszemitázás" "egyenlősítése", mintha két azonos minőség állna szemben egymással, nem más, mint bűnrelativizáLás (tudtommal senkit sem pusztítottak el azért, mert antiszemita volt, vagy annak mondták, viszont ugyanez enyhén szólva nem mondható el azokról, akik zsidónak születtek vbagy annak mondták/minősítették őket, sőt MA SEM áll), mégis azt mondom: rendben, hagyjuk. Csakhogy, önök vannak hatalmon, és az első lépéseket BIZONY a hatalomban (és nagy-nagy erőfölényben) lévőknek kell megtenniük. Sőt : nekik kell TÖBB ilyen lépést tenniük. Ilyen a politika (és a társadalomlélektan) logikája. Önök örökösen a sértett, durcás kisfiú szerepében sajnáltatják magukat, akiket bánt a csunya nyugat, meg persze az ezerszer lebecsült,kigúnyolt, a magyarságból kiakolbólított "balliberális" (ó, bocs, "ballibsi" - érdekes terminus, nemde?) értelmiség. A Kulturkampfot önök indították (újra), az önök pártja, értelmiségi segédcsapatai, újságírói korbácsolják a gyűlöletet a szitokszóvá lett liberalizmus és képviselői ellen, és nem ritkán a rasszizmus villamosára is felugranak, ha úgy vélik, így gyorsabban érnek célhoz. Ne csodálkozzanak azon, ha újra és újra megkapják a nacionalizmus, xenofóbia és rasszizmus vádját, ha egyszer a retorikájukban jelen vannak ezek az elemek. Évente egy semmitmondó nyilatkozat, vele szemben pedig a múlt fasiszta, soviniszta íróinak politikusainak a rehabilitása és ezernyi más jelzés mellett miért meglepő, hogy a nemzetközi és hazai demokratikus közvélemény nem elégszik meg az említett semmitmondó nyilatkozatokkal? Csakhogy míg önöknek a szélsőjobboldal felé vannak gesztusai, a "nyugatos", liberális vonulat felé nincsenek. Sőt. Kerényi Imre nyíltan kinyilatkoztatja, hogy szerinte a magyar kultúra és művészet kttéosztása üdvös és helyes dolog. Vagyunk "mi" és vannak "ők"., Én úgy vélem, hogy bármit mond is Kerényi, csak EGYETLEN magyar kultúra van, és csak a teljesítmény számít. Azt pedig nem lehet tűrni, hogy a legnevesebb - és tegyük hozzá, legjelentősebb - írókat, művészeket, gondolkodókat szabályosan gyalázzák a kormánypárti sajtóban, ha kritikai élel mernek szólni a jelenlegi magyar kormány némely lépéséről. Önök - igen -- tartoznak azokkal a gesztusokkal amelyek révén nyilvávalóvá lenne, hogy az önökével szemben álló poltikai attitüd nem indok arra, hogy a magyarság ellenségévé nyilvánítsanak valakit. Ady Endrét is rendszeresen "nemzetárulónak" tűntette fel az akkori "hazaffyas" poltikai irányzat. Ma az ön pártja nyilvánítaná annak.

mscee 2013.02.09. 16:01:51

Nem helyes a szitokszova tett fasisztaval dobalozni.Kulonosen nem ha valaki sulyosan pederaszta..

makanyi95 2013.02.11. 10:44:55

hát igen, az a baj, hogy olyan sokszor kiáltanak farkast, hogy amikor mégis jön majd - ne adj Isten - akkor már senki nem fog figyelni P.

tamitom 2013.02.11. 11:11:11

az ARD-től ez igazán szép teljesítmény, a sok hivatásos rettegő persze ilyenkor mélyen kussol

Ólevendula 2013.02.11. 12:30:38

Egyetértek!
Mást itt élő, magát magyarnak valló ember nem is tehetne!
Kik is ezek?
Egyszerűen hazaárulók!
Élükön Konrád Györggyel, Alföldi Róberttel és az itt megszólaló riportalanyokkal!
Szégyenletes!

die nadel 2013.02.12. 20:20:35

@wittingerzoltan: Hú, de egyetértek, az utóbbi idők egyetlen normális hangja a blogszférában. Nem csinálunk ebből egy mozgalmat? Vagy legalább egy kitűzőt a kabátunk hajtókájára?

fidzsi 2013.02.13. 14:52:00

Ez a fasiztázás romantikus hangulatba ringat engem. Felidézik emlényeimben a boldogult 50-es évekből való cikkeket, könyveket, mikor is nem csak a náci rendszert, ill. az olasz korporativ rendszert fasiztázták, ja és Horthyékat, hanem a szociáldemokrácia is megkapta a hangulatos szociálfasiszta jelzőt , az akkori mérv- és mértékadó sajtómunekásoktól és itteni és nyugati haladó íróktól. Egy darabig, sikeres felszámolása után még id. Rajk is belekerült ebbe a csoportba. Egy jelzőt még hiányolok. Nevezetesen mikor fogják a rasszista, homofób, xenofób-sőt xenofóbb, vagy méginkább legeslegeslegxenofóbb- Fideszben tevékenykedő izraelita-nyers fordításban, zsidó- tagokat, politikusokat a fasiszták szekértolóinak nevezni? Ezt a szép jelzőt évtizedek olta nem hallottam. Rajta européer polgártársak! Bővüljön a kritikus szókincs. Persze, az angol. német fordítását sem szabad megspórolni.
Várakozással teli üdvözlettel
Fidzsi, droid de Magóg.
süti beállítások módosítása