L. SIMON LÁSZLÓ BLOGJA

HTML

Friss topikok

2013.09.20. 11:25 L. Simon László

Még egyszer a Kárpátia támogatásáról

Címkék: NKA Kultúrharc

A Nemzeti Kulturális Alap alelnökeként közleményt adtam ki az elmúlt pár napban a sajtóban gyors karriert befutott Kárpátia-ügyről. Ezt azért tartottam fontosnak, mert úgy érzem, politikai jellegű támadás érte az alapításának 20. évfordulóját idén ünneplő NKA-t. Hogy az ellenzéki sajtó mindenen fogást próbál találni, ami értelmezése szerint a kormányzathoz vagy annak képviselőihez köthető, önmagában érthető dolog, az NKA ellen irányuló támadás azonban jóval kevésbé. Mert bár az NKA elnöke a törvény értelmében a kultúráért felelős miniszter, a hazai kulturális életben kevesen vitatják, hogy az Alap döntéshozatali struktúrája, a független szakmai kollégiumok működése az elmúlt húsz évben alapvetően politikamentes döntéseket tett lehetővé, és tesz lehetővé ma is.

Úgy vélem, a közlemény lényegét csak az nem érti, aki nem akarja, de talán érdemes itt is pár szót ejtenem az esetről, valamivel személyesebb formában, mint amit egy sajtóközlemény tesz lehetővé. Olcsó dolog lenne azzal jönni, hogy akit mindkét szélről lőnek, az bizonyára jó helyen áll, de ha mégis van némi igazság ebben a frázisban, akkor egész jó hetet zártam. Míg a hét elején még szélsőjobboldali gyalázkodás árasztotta el a Facebook-profilomat, mert felkérést kaptam a jövő évi Holokauszt-megemlékezések programjait támogató pályázati alap kezelésére, addig a hét végére „rasszista” és „homofób” együttesek támogatója lettem, és egy  önkontrollját vesztett egyetemi oktató minősítget a széljobbtól nem is olyan távol álló stílusban a közösségi oldalon. Ezt nekem politikusként el kell viselnem, de szomorúnak tartom, hogy a rövid távú politikai haszonszerzésre való törekvés vesztesei megint csak azok lesznek, akik jóhiszeműen jártak el egy döntési helyzetben.

Az NKA Szerzői Jogdíjbevételek Felhasználásáról Döntő Ideiglenes Kollégiuma a közös jogkezelőktől a kulturális alaphoz befolyt összegek felett rendelkezik, melyek – mint azt a kollégium neve is mutatja – jogdíjbevételekből származnak. Ezért teljesen érthetőnek tűnik a kollégium azon döntése, hogy a pályázatok elbírálása során a tényleges jogdíjbefizetést generáló pályázókat részesítették előnyben (Megjegyzem, ennek nem feltétlenül kellene így lennie: a kuratórium, ha akarta volna, ezt a szempontot nem veszi figyelembe, de ez az ő szuverén döntésük volt, ez is a testületek szakmai függetlenségét igazolja.) Ha viszont a pályázatok elbírálásánál ez kiemelt szempont volt, akkor a kollégium feltehetőleg csak részben vette figyelembe a pályázók teljesítményének színvonalát – szomorú tény, de el kell fogadni, hogy a jogdíjbevételek nem mindig állnak arányban a művészi kiválósággal –, s hasonlóképpen nem mérlegelte az igénylők politikai nézeteit sem. Arról nem a kollégium tehet, hogy egy, a Kárpátiához hasonló nézeteket valló zenekar ilyen népszerű lehet ma Magyarországon. Ha ennek okait keressük, másoknak kell magukba nézniük, köztük annak az értelmiségi elitnek is, amely a rendszerváltás óta kifejtett tevékenységével azt érte el, hogy az egyetemisták jelentős részének a Jobbik jelentsen reális alternatívát.

A fő kérdés persze az, hogy érdemes volt-e a kollégiumnak ebben az esetben is kitartania a politikamentes döntéshozatal vezérelve mellett. Én úgy látom, érdemes volt, és nem azért, mert szimpatizálnék azzal, amit a Kárpátia frontembere egy-egy koncerten hangoztat, hanem azért, mert ha erre az útra lépünk, akkor nehéz megmondani, hol lesz megállás. Vajon melyek lesznek azok a további politikai szempontok, amiket a kollégiumok latolgatni fognak? Ne kapjon támogatás a szélsőbaloldali punkzenekar? Esetleg ne kapjon támogatást az, akinek a magyarság történelméről vallott nézetei különböznek a széles körben elfogadottól? Azok, akik most a politikai jellegű beavatkozást kérik számon az érintett kollégium tagjain vagy az NKA vezetőin, nem érzik, milyen közel kerülnek azokhoz, akik azt követelik, hogy az úgymond „magyarellenes” művészek ne kaphassanak állami támogatást.

Saját személyes példám is arra indít, hogy kiálljak a politikamentesség elve mellett. A Jobbik képviselői korábban azzal támadtak a Kulturális és Sajtóbizottság egyik ülésén, hogy van olyan verseskötetem, amelyiknek a kiadója a szocialista kormányzás időszakában kapott támogatást az NKA-tól. Nem értették, hogy ennek nem valamiféle „baloldali elhajlás” vagy Fidesz–MSZP összejátszás az oka, hanem éppen az NKA politikamentes működése, ami lehetővé tette, hogy ellenzéki érzelműként, sőt az akkori kormány kultúrpolitikájának hangos kritikusaként is támogatásban részesítsen az Alap. Én szeretném, ha ez a jövőben is így lenne, ezért nem tartom jónak a politikai méricskélés semmilyen formáját, és ezért nem éltem soha politikai okokból a törvény által garantált „vétójogommal” (amitől egyébként az NKA-törvény módosításának idején olyannyira rettegett az ellenzéki sajtó).

Nem állítom, hogy a szélsőséges politikai véleményekhez való viszonyulás ne vetne fel komoly kérdéseket a mai magyar társadalomban. Ezek a szólásszabadság kérdésétől az állam támogatási politikájáig számos területet érinthetnek, és fontos lenne moderált keretek között zajló értelmiségi vitát folytatni róluk. (Így például elkerülhető lenne az a felvetés, hogy az NKA politikamentességéből az következik, hogy bármivel lehet hozzá pályázni. Megkaptam a kérdést, hogy ezek szerint a Cion bölcseinek jegyzőkönyve új fordításával is lehetne-e pályázni az Alaphoz – természetesen nem lehetne, hiszen ennek a kiadását jogszabály tiltja.) A hisztérikus reakciók, az elhatárolódás menetrendszerű követelése, az elnyert támogatásról való demonstratív – és véleményem szerint értelmetlen – lemondás azonban nem az értelmes vitát szolgálja. Persze naivitás lenne feltételezni, hogy akik erre ragadtatják magukat, azoknak az értelmes vita a céljuk.

10 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://lsimon.blog.hu/api/trackback/id/tr495524856

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.09.20. 13:52:03

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Még egyszer a Kárpátia támogatásáról 2013.09.20. 13:00:05

A hisztérikus reakciók, az elhatárolódás menetrendszerű követelése, az elnyert támogatásról való demonstratív – és véleményem szerint értelmetlen – lemondás azonban nem az értelmes vitát szolgálja.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fanzine 2013.09.20. 14:31:54

A politikamentes döntés jó elv (bár a kuratóriumi tagok kiválasztásánál eleve borul ez, de legalább nem olyan nyíltan egy irányba tolódva, mint az új kánont óhajtó Kerényi Imre teszi), de mi a helyzet a Kárpátia énekesének gyűlöletkeltésre alkalmas kifejezéseivel, melyeket a zenekar népszerűségének köszönhetően nagy nyilvánosság előtt követte el?
Nyilván nem kötelező azokról tudniuk a nem szélsőségek iránt érdeklődő kuratóriumi tagoknak, de éppen a Kárpátia ismertsége miatt nehéz lenne azt állítaniuk, hogy sohasem hallottak még ilyesmiről a zenekarral kapcsolatban. Utólagos kiderült tényeknek nem nevezheti, sajnos, aki ebben az országban nyitott szemmel jár, olvas.
Ha más hatóság nem lép fel a kétértelmű (egyértelmű, de félig bújtatott) rasszista kitételek ellen, persze, miért kellene az NKA-nak?
Ha a pornólapok ellen ágált L. Simon László, nem kellene ugyanezt tennie a "nemzeti rock" zenekarok közül a bizonyítottan rasszisták ellen is?
Mert például a "cigányozás" elítélése nem politikai döntés.
Vagy a zenekar rasszista megnyilvánulásait dokumentált újságírók cikkei nem fogadhatóak el, mert biztos szocialista, liberális stb. (további szitokszók) ellenzékiek, csak mert felfordul a gyomruk? A szociális érzékenység, az antifasizmus rég nem csupán baloldali tulajdonság.
Ám mi van a zenekar énekesének gyűlöletkeltésre alkalmas showelemeiről tanúskodó koncertfelvételekkel?

Az NKA tudatosan, vagy döntésük nyilvánvaló következményét egyáltalán nem mérlegelve (rosszabb esetben: nem megértve) állást foglalt azzal, hogy támogatta ezt a zenekart. Megtehették, indokolni is tudják a döntésüket. Vagyis amit a Kárpátia képvisel (a lemezein, szúrhatja rögtön közbe bárki, hiszen lemez kiadására kérték a támogatást), az támogatandó ma hazánkban.

Ideológiai nevelést én sem szeretnék Magyarországon, de az iskolai erkölcstan órákhoz nagyon jó tankönyveket kellene kidolgozni, és (szociálpszichológiai) továbbképzéseken felkészíteni a pedagógusokat, hogy merjenek pozitív életszemléletű, nemzeti, de nem soviniszta , nem destruktív értékrende(ke)t közvetíteni.

Namir 2013.09.20. 17:43:58

Természetes, hogy a sovinizmus és rasszizmus tiltott. Így van rendjén.

De mi van azzal, amikor karácsonykor valaki a rádióban (nagy nyilvánosság előtt) kijelenti, hogy kiirtaná a keresztényeket?

Az ilyen kijelentéseket már nem akarja tiltani a bal(?)liberális(?) és független(?) értelmiség(?). Se elhatárolódni tőle. Se lemondani emiatt bármiről.

Mert szerintük ez a szabad vélemény kategória.

És itt kezdődik a kettős mérce...

fanzine 2013.09.20. 19:44:34

@Namir: A konkrét ügyben nincs igaza, mert emlékszem rá, hogy Andrassew Iván a Népszavában is elhatárolódott az ilyen felelőtlen közlendőktől, s szigorúan megbírálta Barangót a Magyar Narancs is.
ÉS azonnal eltávolították a rádióból, mely szintén bocsánatot kért. (Egyébként maga az "elkövető" is többször.) Nem kitüntették, pénzzel támogatták továbbra is. És nem folytatta bátran, hivatalos megerősítéssel a gyalázkodást.
Gondolom, érthető az igen jelentős különbség.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2013.09.20. 23:28:29

A rasszista, gyűlölködő szélsőjobbot semmilyen formában nem szabad támogatni. Nem lehet a "politikamentesség" álcája mögé bújni, ez gyáva és álságos magatartás. Tudja, normális országban nem a bal- és a jobboldal közt van az átléphetetlen határ, hanem a (mindkét oldali) demokratákat választja el a szélsőségesektől. El tudja képzelni, hogy pl. Németországban, Svédországban, Spanyolországban, Angliában ilyen mocskot állami pénzből támogatnak?
Az, hogy az Ön kiadóját a szocialista kormány idején támogatták, helyes. Az Ön elvei nem elfogadhatatlanok (még ha baloldaliként nem is értek egyet velük). Feltételezem, hogy ugyanez igaz a többi alkotóra is, akiknek a műveit az adott kiadó megjelentette. A Kárpátia együttes viszont gyalázatos elveket hirdet. Ilyen bandának egyetlen fillér sem járhat állami forrásból.
Arról ne is beszéljünk (amúgy fontos lehetne, de most mellékszál), hogy igénytelen vackot produkálnak, a szélsőjobbos együttesek közt is akad olyan, amely sokkal jobb zenét játszik, csak valamiért nekik a legjobb a PR-juk. Nem, nem fogom leírni a nevüket, mert a végén még ők is kapnak kitüntetést meg közpénzt...

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2013.09.20. 23:34:55

@fanzine: És tegyük hozzá, hogy a rádiót is megbüntette a hatóság. Annak ellenére, hogy élő adás volt, senki emberfia nem tudta volna megakadályozni, hogy az emberek meghallják az ominózus kijelentést. Meg annak ellenére, hogy csak egy részeg barom száján kicsúszott, nulla társadalmi veszélyességű kijelentés volt. Ez pont olyan, mintha egy késelés után megbüntetnék a késgyár vezetőjét, meg az eladót, akinél a gyilkos eszközt vette az elkövető. A zsidók, cigányok, melegek stb. ellen viszont ebben az országban büntetlenül lehet uszítani, immár a második ilyen gyűlöletre alapozott párt van a parlamentben a rendszerváltás után.

Namir 2013.09.21. 19:39:08

@fanzine: "elhatárolódott az ilyen felelőtlen közlendőktől" ???

Ön szerint a "kiirtanám az összes keresztényt" csupán egy felelőtlen közlendő?

De nézzük, hogy értékeli az Index.hu:
"Ez az egyszerű mondat, amire akár egy slágerlistás punkszámot is lehetett volna komponálni"

Ön szerint? Ez normális? Nem, nem az.

És igen, így történik a baloldal részéről saját bűneik relativizálása és történik a kettős mérce alkalmazása.
*********

Tudnia kell, hogy azóta rettegek, éjszakánként nem tudok aludni, és a böröndöm becsomagolva, ha bármikor menekülni kellene.

Persze ez nem igaz, ilyet csak a bérrettegők hazudnak a médiába. Akik fasiszta veszélyt látnak minden lehullott barna falevélben is.

Ideje lenne normálisan viselkedni(ük).

fanzine 2013.09.28. 10:39:38

@Namir: Egy részeg punk egyetlen szélsőséges mondata miatt nem kell rettegnie, akárhogy szimpatizál vele a bulvársajtó egy része. Nyugodjon meg, nem jelent veszélyt a sok éve elhangzott mondat, akkor sem, ha a Kuruc időnként felmelegíti.

A frusztrációi, elégedetlenségei, irigységei, kilátástalanság miatt ellenséget kereső szélsőjobboldali fiatalok viszont többször megmutatták már, hogy felelőtlen (vagy nagyon is tudatos) példaképeik-vezetőik könnyen mozgósítják őket egyes csoportok ellen.

hoplita 2013.10.15. 14:01:15

@fanzine:
Én kiirtanám az összes bibsit.....de részeg vagyok, meg egyébként se onlájn a műsor.:)

Téged viszont mindenképp, te kis takony.

Ja, 47 vagyok, tehát fijatalnak ne gondolj, zsidrák.

hoplita 2013.10.15. 14:07:08

kuruc.info/galeriaN/egyeb/lsimonmh.jpg

Így megnézve.....úgy őszintén, köcsög, a kutyádon kívül ki az, aki ingyen baszna veled?:DDDDD

Olyan csúnya vagy, te lavórfejű barom, hogy a hátramenés is szebb nálad.:DDDDD
süti beállítások módosítása